Viktig info - Henvendelser angående eFaktura
Vi opplever mange spørsmål vedrørende de nye eFakturadirektivene fra bankene.
Funksjonen de har opprettet heter JTTA: ''Ja takk til alt''.
Under ligger informasjon om hva som skjer dersom man godtar eller ikke godtar dette i nettbanken:
Dersom du ikke har eFaktura i dag og ikke takket JTTA
- Vil du beholde din innbetalingsmetode eksempelvis via Giro, Fakturavarsling eller Avtalegiro.
- Ingen eFakturareferanse blir oppdatert.
NB! Sjekk i banken at du ikke har vært uheldig og bekreftet dette. Hvis det er bekreftet, må kunden/banken avslutte eFaktura avtalen.
Dersom du har eFaktua i dag, men ikke takket JTTA
- Hadde eFaktura -> Blir endret til Giro.
- Hadde eFaktura + Avtalegiro -> blir endret til ''Avtalegiro''.
Dersom du ikke har eFaktura, men har trykket JTTA
- Hadde Giro -> Blir endret til eFaktura.
- Hadde Avtalegiro -> Blir endret til eFaktura + Avtalegiro.
- eFakturareferanse har blidd oppdatert.
Dersom du har eFaktura, og trykket JTTA
- Vil kunder som hadde eFaktura eller eFaktura + Avtalegiro fra før beholde dette.
- Oppdatert med ny eFakturareferanse.
Når det gjelder kunder som betaler på vegne av samboer/ekftefelle/verge kombinasjonen:
Den juridiske eier av abonnement/faktura vil motta faktura.
Måter å unngå dette:
- Flytte anlegget over til kunden som ønsker å betale faktura.
- Oppette Giro eller Fakturavarsling på vegne av betaler.
NB! Hvis det allerede er blitt opprettet eFaktura i juridisk eiers navn, må den avsluttes.