Viktig info - Henvendelser angående eFaktura
Fra 1. Desember kom det endringer fra bankene, les mer om hvordan dette påvirker deg som kunde.
Vi opplever mange spørsmål vedrørende de nye eFakturadirektivene fra bankene.
Funksjonen de har opprettet heter JTTA: ''Ja takk til alt''.
Under ligger informasjon om hva som skjer dersom man godtar eller ikke godtar dette i nettbanken:
Dersom du ikke har eFaktura i dag og ikke takket JTTA
- Vil du beholde din innbetalingsmetode eksempelvis via Giro, Fakturavarsling eller Avtalegiro.
- Ingen eFakturareferanse blir oppdatert.
NB! Sjekk i banken at du ikke har vært uheldig og bekreftet dette. Hvis det er bekreftet, må kunden/banken avslutte eFaktura avtalen.
Dersom du har eFaktua i dag, men ikke takket JTTA
- Hadde eFaktura -> Blir endret til Giro.
- Hadde eFaktura + Avtalegiro -> blir endret til ''Avtalegiro''.
Dersom du ikke har eFaktura, men har trykket JTTA
- Hadde Giro -> Blir endret til eFaktura.
- Hadde Avtalegiro -> Blir endret til eFaktura + Avtalegiro.
- eFakturareferanse har blidd oppdatert.
Dersom du har eFaktura, og trykket JTTA
- Vil kunder som hadde eFaktura eller eFaktura + Avtalegiro fra før beholde dette.
- Oppdatert med ny eFakturareferanse.
Når det gjelder kunder som betaler på vegne av samboer/ekftefelle/verge kombinasjonen:
Den juridiske eier av abonnement/faktura vil motta faktura.
Måter å unngå dette:
- Flytte anlegget over til kunden som ønsker å betale faktura.
- Oppette Giro eller Fakturavarsling på vegne av betaler.
NB! Hvis det allerede er blitt opprettet eFaktura i juridisk eiers navn, må den avsluttes.